Znasz to uczucie, gdy znajoma pojawia się na imprezie w tej samej sukience co ty? Albo gdy na ulicy mignie ci przed oczami kolejny posiadacz identycznej czapki, którą kilka dni wcześniej kupiłeś w modnym butiku? Czas się przyzwyczaić. Właśnie wpasowałeś się
w aktualny trend!
Słowo „trend” w ostatnim
dziesięcioleciu stał się ogromnie popularny (lansowany głownie przez media) ale czy wiemy, co on tak naprawdę oznacza? Wielu z nas tak naprawdę
nie wie, czym tak rzeczywiście jest trend, ani tym bardziej nie znamy mechanizmu jego działania. Za tajemnicą powstania trendu
stoi człowiek. Kreatorzy trendów pozostają zwykle anonimowi co ciekawe, niekoniecznie
muszą być projektantami. To, czy dana zmiana przyjmie się na dłużej, by zostać
uznana za trend, zależy od trendsetterów.
Trend a fad
Proces rozpowszechniania trendu jest czasochłonny. Jeśli trend jest prawdziwy,
to dojrzewa powoli, stopniowo przenikając do kolejnych warstw społeczeństwa. Przeciwieństwem
trendu jest fad – „sezonówka”. To chwilowy szał, który pojawia się nagle i
nieoczekiwanie i szybko znika. „Sezonówka” zwykle nie wychodzi poza wąskie
grono trandsetterskie, które docenia jego atrakcyjność, jednak nie przekazuje
jej dalej – w szybkim tempie umiera śmiercią naturalną. Warunkiem koniecznym do
zdobycia serc znacznej części społeczeństwa, którego nie spełnia fad, jest
właśnie czas.
infografika - Ireneo |
Życie trendu
Nowy trend zaczyna swoją długą drogę od zadomowienia się w grupie
trendsetterów, co wymaga czasu i cierpliwości, gdyż grupa ta jest bardzo liczna
i jak już wcześniej wspomniałem - zróżnicowana. Reprezentantami tej grupy są
osoby o wysokiej świadomości estetycznej (projektanci, artyści, celebryci,
dekoratorzy, styliści, blogerzy modowi). Żeby chłonąć stylistyczne inspiracje,
wymagany jest wyostrzony zmysł wzroku. Grupa trendssetterów chętnie uczestniczy
w życiu kulturalnym w którym stykają odległe od siebie na co dzień
społeczności, a także narodowości. Często ludzie w sposób nieświadomy
dostrzegają u innych powtarzający się element,
a im częściej będą się z nim spotykać , szybciej go zaakceptują i tym samym, prędzej zastosują w swoich
stylizacjach. W taki sposób rodzi się
modowy trend.
Środowiska alternatywne są podpatrywane przez trendhunterów, którzy sprzedają
zdobytą wiedzę 57 wielkim koncernom i sieciówkom. To, co założy na siebie
trendsetter, natychmiast trafia do ZARY i H&M. Odrębną kwestią jest prognozowanie kolorów.
Amerykański Instytut Kolorów Pantone od wielu lat z sukcesem prognozuje, który
kolor będzie rządzić w danym sezonie w modzie i designie. Stanowi to ważny
wyznacznik dla designerów - od wybiegów modowych po wzornictwo przemysłowe.
Znajomość
procesu cyrkulacji trendów, umiejętność jego szybkiego rozpoznania, zdolność
odróżniania fadów od rzeczywistych trendów, a także obserwowania i
wychwytywania nadchodzących nowości są niebywale istotne dla przedsiębiorców z
branży lekkiej - odzieżowej i
obuwniczej, które są ze sobą nierozerwalnie związane. Szczególnie jeśli panują w danym sezonie trendy.
Ireneo
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz